Anders Ullberg

Tankar och funderingar som dyker upp och behöver bli nedskrivna.

måndag, juli 25, 2005

Spännande nyheter

Nu har jag snart hela musikstudion på köksbordet. Inte ens planerna på studiobygget är färdiga. Vardagsrummet måste få lite mer uppmärksamhet den här veckan. Jag har hittat två spännande saker på Internet:

1. Googles världskarta. Man får se jordgloben och kan snurra, peka och zooma in vilken plats som helst. Upplösningen är lite olika. Sundsvall har den sämsta. Man kan se hus om man har bra fantasi. Men vissa städer har upplösning så att man kan se färgen på enskilda bilar. Finesser som gatuadresser och möjlighet att sätta ut egna viktiga platser ch mycket mer. http://earth.google.com/

2. SKYPE telefon. Gratis att ringa till alla andra i hela världen med SKYPE. Bredband och dator krävs. Man kan betala i förväg för att kunna ringa ut till vanliga telefonnätet. Man kan betala för att få ett vanligt telefonnummer. Sen säljer Clas Ohlson en bärbar telefon som dels är en SKYPE-telefon där man kan se vilka SKYPE-kompisar som är online - och ringa gratis till dem. Dels är den samtidigt en vanlig telefon som man kopplar till det vanliga nätet. I samma apparat.

Varför köper jag inte den? Ahhh... man måste ha datorn inkopplad för att USB-kopplingen till telefonen ska fungera. Visst har jag nästan alltid det, men jag väntar tills en fristående apparat kommer. Sen är jag inte så förtjust i trådlöst. Fördelen med att slippa telefonsladden väger inte upp min skepticism mot onödiga radiovågor. Sen pratar jag inte gärna så mycket i telefon, så ... det får vara. Priset under 1000 kr tycker jag däremot är helt acceptabelt för en så spännande teknisk produkt.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home